20100125

Skjold - Nordkapp 0509

Nordover 09 Skjold - Nordkapp
Tid: 17 dager (2 ventedager), Distanse: 646km

Materielldepo på Skjold gav oss to par joggesko, og med friskt mot tok vi fatt på asfalten opp Tamokdalen. I kappgangtempo nøt vi lette sekker og utsikt opp mot nydelige fjelltopper. På slutten av dagen begynte ting å bli mindre kjekt. Det var tydelig at det var lenge siden vi hadde gått på asfalt. Jeg slet mest og Tom lurte en stund på om han var nødt til å bære meg det siste stykket til motellet. I ren desperasjon la vi inn obligatoriske "badeøkter" der vi sjokket leggene våre med isvann. Det hjalp noe. På kvelden ordnet vi med en rulleskileveranse. Uaktuelt å fortsette slik helt frem til nordkapp. Men tross smellen var vi fortsatt optimistiske. Ettersom det tok ca en uke å få sendt opp rulleskiene ba vi dem hjemme adressere dem til Alta. I ettertid viste dette seg å være vel ambisiøst.

Etter en liten uke med smerte kom vi frem til Storslett. Fortsatt et godt stykke igjen til Alta altså. I hungeren etter å komme seg på "ski" igjen tok vi bussen til Alta, hentet rulleskiene og tok bussen tilbake til Storslett igjen. Rulleskidebutanten Tom fikk en rask innføring av nybegynneren og så var vi i gang igjen. Læringskurven var særdeles bratt og det tok ikke lang tid før vi begge behersket "bremsekunsten". Vi ble velsignet med strålende vær og kilometrene føk unna.

For andre gang kom vi frem til Alta og vi belønnet oss selv med hver vår Dolly. Smakte himmelsk. Så opp på vidden igjen og over sennalandet. På toppen traff vi på flere skiturister og vi var et øyeblikk redd for at vi hadde forhastet oss ved å sende hjem vinterutstyret. Men etter en prat med en av dem fikk vi bekreftet at vi hadde valgt riktig. Det gikk rykter om dårligere snøforhold øst på vidda. Våren var visst kommet en måned tidligere enn hva som var normalt. På nasjonaldagen ventet buffe på Skaidi motell, og på kvelden slår vi leir rett ovenfor porsangerfjorden. Tre dager senere står vi på Nordkapp!!!
Mer om Skjold - Alta
Mer om Alta - Nordkapp

Vis Skjold-Nordkapp i et større kart