20110406

Haukeliseter-Geilo

Avgjørelsen om å dra på tur på tross av litt ymse værmelding ble tatt mandags formiddag. Deretter var det bare å pakke og komme seg på bussen mandags kveld. 0130 stod vi på trappen til Haukeliseter fjellstue. Vi så frem til å bruke en liten uke på å komme oss over vidda til Geilo.

Tirsdag 8/3 Haukeliseter-Hellevassbu
Etter etter litt søvn og en god frokost la vi i vei opp mot Vesle Nup. På E134 var det kolonnekjøring, men heldigvis hadde vi vinden i ryggen. Målet var Hellevassbu som lå 24km unna. En tur estimert til 6-7 timer. Sist jeg gikk dette strekket var på NPL turen. Brukte da hele 3 dager på å komme frem grunnet store snømengder. Føret denne dagen var betraktelig bedre og bakken opp til Vesle nup gikk lett. På toppen fikk vi se små, men flotte glimt av setesdalsheiene sørpå. Lunsjen ble tatt med god samvittighet i ly bak en koie. Solen tittet frem og vi var godt på vei. Ingen tvil om at vi ville nå Hellevassbu på skjema denne gangen. Etterhvert tettet det seg mer til, og vinden tok mer tak. Etter ca 7 timer ankom vil Hellevassbu og ble tatt godt i mot av to nederlendere, som bød på en god kopp te.
Far på vei mot Litlos

Onsdag 9/3 Hellevassbu-Litlos
I løpet av natten blåste det godt og det kommet et snølag på ca 10-15cm. Noe trått i starten men det gikk tålig greit. Samme type vær som i går med skiftende skydekke og noe vind. Men igjen blåste det riktige veien. Dagens etappe var den korteste på turen med ca 20km. Fulgte vinterruten som er litt lengre, men noe mindre kupert enn sommerrutenmen. Litlos kunne skimtes på 7-8km avstand. Ett flott syn, men allikevel seigt det siste strekket over vannet. Vel fremme traff vi på to par fra østlandet som bød på god drikke og gode tips i forhold til neste dagsetappe mot Sandhaug.

Torsdag 10/3 Litlos-Sandhaug
Lunsjtid
Dagens etappe var på ca 29km og vi ventet en noe lengre dag enn tidligere. Tok høyde for dette med å stå opp tidligere. Kom oss avgårde rundt 1000 etter med havregryn og fruktsuppe innabords. En sikker vinner. Nok en gang blåste det riktig vei. Tidvis tett, men utpå dagen lettet det. Hadde en herlig lunsj oppå pulkene. Nesten vindstille og vi kunne ane at solen varmet. I solskinnet dreide jeg litt for langt øst, og vi fikk oss en liten rundtur rundt en kolle. På høyden fikk vi imidlertid nydelig utsikt mot hårteigen. Kom ut ovenfor Besso. Sandhaug lå 5-6km borte i det fjerne. Seigt siste strekke ned og over Nordmanslågen. Kom frem rett før mørkets frembrudd. En ganske shabby selvbetjeningshytte. Sliten og skitten, men den hadde elektriske lys og en panelovn som stod på. Litt luksus det da.

Fredag 11/3 Sandhaug-Rauhelleren
Hardangervidda viser seg navnet verdig. Her var det virkelig vidde. Flatt, flatt, flatt i ca 30km. Ruta var staket og føret var hardt. Gikk med andre ord rimelig radig. Småsur og kald lunsj. Godt å ha med seg dunjakka. Blåste rimelig jevnt hele dagen. Kom frem til Rauhelleren som de første gjestene i 2011! Særdeles hyggelig betjening og deilig mat sammen med gjest nr 3 og 4.

Lørdag 12/3 Rauhelleren-Tuva
Ankomst Rauhelleren
Våknet opp til flott vær. 27km ventet. Lunsjen ble tatt ca halvveis ved en gammel steinkoie rett før Heinseter. Herlig påskestemning.Ved Heinseter bar det opp en lang seig bakke, og plutselig i det fjerne kunne vi skimte Tuva. Siste stoppested før ankomst Geilo. Føltes litt rart å gå de siste 100m mot hytta. Nå var vi nesten fremme. Gledet meg til å ta inn her. Tuva, en velkjent hytte med hyggelig betjening som det går gjeteord om. Treretters middag med folk fra Seattle, sørlandet og nord-norge. En fin kveld.

Søndag 13/3 Tuva-Geilo
Tuva
Siste finalestrekket på 16km ble utsatt til lunsjtider. Ville nyte en rolig morgen på hytta. Trekke inn siste rest av fjellfølelse før preparerte løyper ventet på nedstigningen mot Geilo. Tok det særdeles rolig. Hadde ikke noe å stresse etter. Stoppet på en rødekors hytte for litt kaffe. Dernest var det bare å renne ned mot vestlia, ned pariserløypa og vips så var vi nede i Geilo sentrum. Gikk på ski helt opp til Holms. En flott tur var over. Nå ventet god mat, en dusj og en lang badstu. Blir nok gjensyn med vidda til sommeren...

Vis Haukeliseter-Geilo i et større kart