20100115

Lindesnes - Haukeliseter - Finse 01/0209

Nordover 09 Ljosland - Suleskard - Haukeliseter
Tid: 28 dager (6 hviledager) Distanse: 443 km
Vil knapt karakterisere de 12 første milene fra Lindesnes til Ljosland som nevneverdig spennende så vi starter likeså godt med etappe 2. Den gikk fra Ljosland til Haukeliseter via Suleskard. Tok en avstikker innom familiehytta i Suleskard på veien. Etter en del nedbør (våt snø) de siste dagene opp til Ljosland. Startet turen fra Ljosland med blytunge forhold. Jeg snudde faktisk etter noen km ved Ljosland og pakket om for å legge igjen pulken. Å gå å dra på et slikt snøanker var håpløst. Selv uten oppakning eller pulk føltes det håpløst da jeg brukte godt og vel tre timer på to kilometer.

Neste dag forsøkte jeg igjen. Nå med en lettere sekk. Snøen hadde nå pakket seg bedre sammen grunnet satdig sterkere vind. Brukte tre dager fra Ljosland til Suleskard. Overnattet ved i vedskjulet til Pytten og hundehuset til Gaukhei (Gaukungen). I Suleskard ble jeg noen dager med familien før jeg fortsatte videre mot Haukeliseter. Føret bedret seg kraftig disse dagene da det var storm+ oppe på snaufjellet. Hørte om tre andre NPL turer som satt værfaste på Storevatn et par dager. Timingen med hviledager var med andre ord perfekt.

Suleskard-Haukeliseter var en nydelig tur på mange måter. Så ikke en levende sjel i løpet av den uken jeg vandret. Det var også her jeg virkelig begynte å komme i turmodus. Med strålende vær og godt føre kunne det nesten ikke bli bedre. Tok i bruk STF sine hytter (Taumevatn - Kringlevatn - Storsteienen - Vassdalstjørn - Krossvatn - Bleskestadmoen - Holmavatn). Høy standard på disse hyttene og det er lett å se at de blir godt vedlikeholdt. Alt man trenger av mat, gass og ved. Setesdalsheiene kan sies å være relativt kupert, så det blir aldri "kjedelig". På Haukeliseter tok jeg to nye hviledager for å vente på at far skulle ta turen opp og bli med meg en dag. Mens jeg ventet kom snøen igjen. Mer om Ljosland-Haukeliseter

Også etappe 3 startet startet med blytungt føre. Måtte regelrett brøyte meg frem og brukte hele tre dager til Hellevassbu (en tur estimert til 6-7 timer). Far var med meg den første dagen og hans holdning til all denne snøen hjalp meg voldsomt disse dagen. Da vi skilte lag den andre dagen kun 4km fra Haukeli sa han; "Husk Frederik, det er snøen som gjør dette her mulig!" Fra Hellevassbu gikk turen videre til Litlos. Var meget sliten da jeg kom frem denne kvelden. Tok meg derfor en hviledag her neste dag. Så ventet turen over mot Sandhaug. Grunnet bra med vind ble føret stadig bedre. Flatt terreng fra Sandhaug til Dyranut. Flott å se Hallingskarvet langt der fremme. På Kjeldebu traff jeg på to andre NPL turer (Tonice, Arnt Helge, Stian og Kjell Ivar). Hadde gått å sett antydninger til sporene deres siden Blåsjø (i Setesdalsheiene) så det var kjekt å endelig treffe dem. Trivelig å utveksle historier, erfaringer og videre planer. Skilte lag neste dag grunnet ulike rutevalg. Ettersom begge turene hadde med seg bikkjer hadde de litt andre hensyn å ta. Min tur til Finse gikk over Helvetesnutane. Et litt kortere, men relativt tungt valg. De andre valgte å ta turen rundt. Vi brukte nesten like lang tid. På Finse traff vi på Erik Moe, en tredje NPL tur. På kvelden ventet en 3 retters middag på 1222.
Mer om Haukeliseter-Finse

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar