20100117

Finse - Teveltunet 02/0309

Nordover 09 Finse-Tyinkrysset-Kvam-Folldal-Røros-Teveltunet
Tid: 27 dager (3 hviledag), Distanse: 583 km
Splittet med de tre andre NPL turene og valgte en litt utradisjonell rute gjennom Skarvheimen ved å gå via Raggsteindalshytta til Iungdalshytta, istedenfor Geiteryggshytta og Kongshelleren som de andre valgte. Vi brukte like lang tid og kom frem til Iungdalshytta med en halvtimes mellomrom. Jeg kom sist og var så heldig å komme til ferdig kaffe og oppfyrt peis :). Fra Iungdalshytta gikk jeg opp til Bjordalsbu sammen med Erik Moe, mens de to andre turene tok en hviledag. Bjordalsbu var en flott hytte på 1580moh, og jeg tok meg også en hviledag her. Neste dag gikk Erik videre og mens hundeekvipasjen kom opp. Brukte så to dager til Tyinkrysset for ny proviantering. Mer om Finse-Tyinkrysset
 
Den femte etappen fra Tyinkrysset til Kvam tok en liten snartur innom Jotunheimen. Fra Tyinkrysset gikk jeg langs Tyin til Fondsbu. Denne fantastiske hytta var stappet med ferierende østlendinger, og ved andre middagsservering fikk jeg servert en nydelig 3 retters middag. Videre gikk turen til Gjendebu, over Gjende til Gjendesheim. Fulgte så Sjodalen ned til Randsverk og Kvam. Mer om Tyinkrysset-Kvam

Depo på Kvam der sjette etappe startet. Neste mål var nå Folldal. Første dag til Rondvassbu, så ned via Dørålseter og vips så var Rondane slutt. Et majestetisk område, men ble overrasket av snømangelen på nordsiden. Det sies at dette er et av Norges tørreste områder, noe som kan stemme ut fra det jeg så. På Folldal fjellstue ventet ypperlig service og ny proviantering. Mer om Kvam-Folldal

Planen for etappe 7 var egentlig å gå fra Folldal til Haltdalen, dvs rett gjennom Forollhogna, men den ble endret ettersom jeg gjerne ville se Røros. Vanskelig å få noen gode råd for veien dit. Så dette ble første virkelige test mtp rute i "ukjent" lende. Jeg valgte å gå rett SØ for nasjonalparken. Tungt føre de første dagene og jeg klarte å gå gjennom isen den andre dagen. Ikke den beste starten, men det gikk jo fremover. Kom innom flere ulike skogsveier og var innom Savalen hvor det bla var preppa løyper. Store kontraster. Rotet meg også borti E3 og måtte gå noen km langs den. Kanskje det farligste jeg kom borti på hele NPL turen. Meget mye tung trafikk i grålysningen passet dårlig med at jeg måtte få transportert en pulk bortover langs veikanten. Gikk innom Vingelen på veien, en av fem nasjonalparkbygder i Norge. En flott plass. Siste strekk mot Røros gikk også langs vei. Ikke så spennende, men det var verdt det. Tok en ekstra hviledag der. Mer om Folldal-Røros

Etappe 8 startet litt småkjipt med litt veitrasking fra Røros frem til Stugudalen. Der tok jeg av opp mot Nedalshytta og Sylane. Flott hytte i et fantastisk område. Fra Nedalshytta gikk turen til Storerikvollen. På veien dit gikk jeg under Sylmassivet. Majestetisk! Selvhusholdshytta til Storerikvollen var serdeles trivelig. Så til Teveltunet og en velfortjent langhelg i Trondheim. Mer om Røros-Teveltunet



Vis 4-8. etappe i et større kart

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar