20100119

Teveltunet - Sørli - Hattfjelldal 03/0409

Nordover 09 Teveltunet - Sørli - Hattfjelldal
Tid: 18 dager (1 hviledag), Distanse: 401 km
Tungt å komme i gang på den 9 etappen etter en god langhelg i Trondheim. Gikk over på svenskesiden og holdt meg der frem til Innstu. Derifra til en trivelig hytte som ikke stod på kartet, Bringåsen. Ble der en ekstra dag for å samle motivasjon og krefter. I tillegg så regnet det ganske bra den dagen. En halv dag fra Bringåsen kom jeg inn i flotte områder. Gikk forbi Gaundalen og over haugen til Holderen. Der traff jeg på Marius Montarou, en annen NPL vandrer (kom nordfra). Videre en liten tur innom Sverige før jeg kom inn igjen til Norge og Gjevsjøen. Gaundalen og Gjevsjøen er to særdeles avsidesliggende "gårdsbruk" som det er mulig å overnatte på. Fantastisk høyfjellsparti ovenfor Gjevsjøen. Derifra en dagsmarsj til Sørli.

Stort vertskap av Jon Aspnes på Sørli. Deretter gikk jeg først mot Nordli da jeg måtte skaffe meg litt ekstra proviantering. Ble tatt serdeles godt i mot på Ica Nordli. Ble servert kaffe og Lierne lefser + masse ekstra Lierne produkter. Da jeg kom til Kveli sleit jeg med å transportere pulken langs veien. Snøkantene var vekke. En tur innom Kveli bua reddet meg der. Fikk transportert pulken over til Tunnsjø. Der ble jeg også tatt særdeles godt i mot av fam Avdem. Videre langs veikanten opp til Limingen (norges syvende største innsjø). Nesten bare ren is men kom meg over til Røyrvik. Deretter litt vei igjen opp til Store Namsvatnet. Og så Børgefjell! Inngangen til nasjonalparken startet med trått føre og ruskevær. Slo leir etter en halv dag. Første halvdel av neste dag var ikke stort bedre, men så viste Børgefjell seg fra sin beste side. Overnattet på hytta/skuret ved Nedre Båttjønn. Fantastisk påskevær den påfølgende dagen. Så kom regnet. Det ble en våt og kald tur langs veien opp Susendalen til Hattfjelldal. Heldigvis traff jeg på en hyggelig bonde som gjerne kjørte alt utstyret mitt opp til Hattfjelldal hotell.
Mer om Teveltunet-Sørli her
Mer om Sørli-Hattfjelldal her
Mer om Børgefjell nasjonalpark 



Vis 9 og 10. etappe i et større kart

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar