20100125

Hattfjelldal - Sulitjelma 0409

Nordover 09 Hattfjelldal - Sulitjelma
Tid: 15 dager (4 hvile/rep dager), Distanse: 297km
Grunnet mildvær droppet jeg å gå over Røssvatnet. Tok derfor turen innom fam Gardsmark på Tverrelvnes. Der ble jeg tatt veldig godt hånd om, og de hjalp meg stort da jeg brakk skien noen km oppe i lia. Takket være dem ordnet det seg med nye ski på en dag. Det kunne tatt adskillig lengre tid. Turen langs Svenskegrensen ble mer kupert en planlagt, og dette førte nok også til en ekstra turdag. Kom meg omsider til Umbukta fjellstue. Tok meg en burger og fortsatte videre. Det gikk rykter om to andre NPL'ere som hadde gått derifra kun noen timer i forveien. Igjen tvinger mildværet meg til å endre ruteplanene. Istedenfor å gå på Saltfjellet går turen opp i høyden over svenskegrensen. Krysser grensen rette ved Nasafjellet og blir på den andre siden frem til Tjorvihytta/Coarvihytta rett før Sulitjelma. Der blir jeg en ekstra dag grunnet storm. Så kom Tove ved Sulitjelma Scooter og hytterservice og hjalp meg med post og transport av utstyret til brattebakken opp mot Ny-Sulitjelma. På Ny-Sulitjelma, en flott DNT hytte traff jeg på Tom og Simon (de to NPL'erne fra Umbukta).
Mer om turen her




Vis større kart

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar